24 ساعته شدن گمرکات ایران افغانستان

گمرکات-ایران-افغانستان-24-ساعته-می‌شود

در ادامة سفر اخیر هیأت افغانستانی به ایران و گفت‌وگو و دیدار با مقامات ایرانی در مورد شبانه‌روزی شدن گمرکات دو کشور صحبت شد. در این سفر که به ریاست «ملا عبدالغنی برادر»، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان انجام شد، هیأت اقتصادی طالبان با مقامات بلندپایة‌ ایران من جمله سیدابراهیم رئیسی (رئیس جمهور)،‌ محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس) و علیرضا حسینی (وزیر اقتصاد) دیدار و گفت‌وگو کردند. بنا بر صحبت‌های سخنگوی دولت ایران،‌ این سفر با محوریت گسترش روابط تجاری در زمینه‌های مواد معدنی، خدمات فنی و صادرات و واردات انجام شده است و در این سفر، پنج تفاهم‌نامة همکاری میان ایران و افغانستان امضا شد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران، در روز سه‌شنبه 23 آبان ماه در نشستی خبری اعلام کرد :« برای تسهیل و افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار توافقات خوبی انجام شده و برای ۲۴ ساعته شدن گمرکات دو کشور نیز رایزنی شد‌ه است. کمیته‌های مشترکی برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ایجاد شد. توسعه روابط اقتصادی دو کشور قطعا به پایدارتر شدن ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند.»

معاون پیشین سخنگوی طالبان، «انعام‌الله سمنگانی» در ماه آذر 1400 اعلام کرده بود که کمسیون اقتصادی طالبان در نظر دارد که تجارت بین ایران و افغانستان تسهیل شود و برای تسریع امور گمرکی ایران و افغانستان ساعات کار گمرک افزایش پیدا کند و در صورت امکان شبانه‌روزی شود.

این هیأت اقتصادی با مدیر عامل شرکت راه ابریشم دیدار کردند. در این دیدار «شیرآقا حبیبی»، مدیر عامل شرکت راه ابریشم بر شبانه‌روزی شدن گمرکات ایران و افغانستان تاکید کرد. همچنین در این جلسه در مورد توافقات اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان که اجرایی نشده صحبت شد.

شبانه‌روزی شدن گمرکات ایران و افغانستان می‌تواند باعث افزایش تجارت بین این دو کشور و بهبود روابط دوجانبه و تسهیل در ارتباطات تجاری بشود. همچنین با شبانه‌روزی شدن گمرکات امکان بررسی و کنترل ورود و خروج کالاها و محصولات در ساعات غیر از ساعات کاری روزانه فراهم می‌شود که می‌‌تواند به افزایش امنیت و کاهش قاچاق کالاهای غیر قانونی منجر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *