آخرین اخبار و دستاورهای بانک مرکزی افغانستان در 6 ماه اول 1402

اخبار ارز افغانستان

در مورخه  6 دی 1402 (۱۳ جمادی الثانی 1445) – بانک امارت اسلامی افغانستان (دولت افغانستان) کنفرانس مطبوعاتی را در باب ارائه دستاورد های عمده شش ماه نخست سال 1402 خود در تالار کنفرانس های خویش برگزار نمود و دستاوردهایش را در قالب گزارش کوتاه به صورت مقایسه‌ای مطرح کرد که بیانگر بهبود در بیشتر شاخص ها است.

 

احمد جواد سداد، رئیس عمومی اداره سیاست پولی، در خلال ارائه دیدگاه‌هایی در مورد رویکردهای افزایش ارزش افغانی در برابر سایر ارزها، اشاره کرد که در شش ماه اول 1402 در قیاس با به شش ماه مشابه سال قبل، ارزش افغانی در برابر سایر ارزهای خارجی 9.74 درصد افزایش یافته است. وی گفت: «خوشبختانه افغانی در مقایسه با ارز بسیاری از کشورهای منطقه و سایر ذی نفعان افغانستان ثبات بیشتری دارد.» وی همچنین بیان کرد که داده هایی که تا دو روز قبل از این کنفرانس ارائه شده نشان میدهد که این رقم با توجه به آخرین ارقام که در دسترس ما قرار گرفته از این بیشتر بهبود یافته، طوریکه سنجش ارزش افغانی در مقابل دلار امریکایی ، حدود 19.3 درصد افزایش داشته است.

 

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، محترم احمد ظاهر ناصرزی آمر عمومی نظارت از موسسات مالی غیر بانکی درباره‌ی وضعیت سکتور مالی غیر بانکی گزارشی ارائه داد و الکترونیکی سازی فعالیت‌های صرافان و عرضه کنندگان خدمات پولی را برای بهبود این سکتور مهم عنوان نمود.

 

محترم ناصرزی پیرامون شرکتی سازی صرافی ها و سرویس دهندگان خدمات پولی گفت که این تصمیم به منظور سلامت و شفافیت بخش بانکی با وضع شرایط جدید و تغییر ساختار حقوقی مدنظر گرفته شده که بر اساس آن؛ تمام جواز های انفرادی لغو و تا اکنون تقریباً بیش از 1076 جواز شرکت‌های صرافی و خدمات پولی درکشور صادر گردیده است. همچنان، شرکت های یاد شده حدوداً 389 نمایندگی ایجاد نموده اند. از این پس صرافی ها و خدمات پولی نهاد مالی غیر بانکی با داشتن سیستم الکترونیکی و با رعایت معیارهای ملی و بین المللی فعالیت های صرافی و خدمات پولی را فراهم می نمایند.

در بخشی دیگر این کنفرانس محترم احسان الله منصور معاون آمریت عمومی نظارت بانک ها در باب ثبات و سلامت سکتور بانکی صحبت کرد و گفت که بانک مرکزی افعانستان برای استحکام سکتور بانکی جلسات متعدد فنی را با شرکای داخلی و خارجی تشکیل داد، مذاکرات موثری را در جهت برداشتن محدودیت ها و فراهم آوری تسهیلات لازم به مردم راه اندازی نمود و روند  نظارت از اجرا سکتور بانکی را بطور مکرر انجام داده و تحکیم بخشید که منتج به رفع تدریجی محدودیت ها روی سپرده های مردم شد.

باید خاطر نشان کرد که این پایان کار نیست و بانک مرکزی افغانستان تلاش میکند تا وضعیت بانک‌های این کشور را به حالت نرمال درآورده و سکتور بانکی را به یکی از سکتور های موفق برابر با معیار های جهانی تبدیل کند.

 

سوزاندن بیش از 3.5 میلیارد اسکناس قدیمی طی یکماهه اخیر در افغانستان

 

یکی دیگر از خبرهایی که در کنفرانس بانک ملی افغانستان مطرح شد، سوزاندن بیش از 3.5 میلیارد اسکناس افغانی قدیمی بود که  میزان آن تنها در هرات 541 میلیون و 180 هزار اسکناس قدیمی افغانی است.  سخنگوی بانک مرکزی افغانستان در مصاحبه خبری اخیر خود با رسانه ها بیان کرده است که اسکناس های سوخته شده، همه انواع افغانی را شامل می شود. آنها اسکناس های قدیمی را بر اساس روال خاصی جمع آوری و سوزانده اند. به گفته این سخنگو، بانک افغانستان در عوض سوزاندن اسکناس های قدیمی، اسکناس های چاپ شده جدید را روانه بازار کرده است. بانک افغانستان تاکید کرده است که هدفشان ایجاد تسهیل در معاملات برای تمامی شهروندان کشور می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *