آخرین اخبار در خصوص پروژه جدید راه آهن ایران-افغانستان

پروژه-جدید-راه-آهن-ایران-افغانستان

«حمیدالله سعید» سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان و هیأت همراه،‌ 16 آبان به ایران سفر کردند و در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران در مورد حمل‌ و نقل و تقویت خطوط هوایی و رفع مشکلات تردد بین دو کشور و پایانه‌های مرزی گفت‌وگو کردند.

«حافظ سادات‌نژاد»، مجری راه‌آهن خواف-هرات در ادامة سفر اخیر هیأت افغانستانی به ایران و دیدارهای صورت گرفته بین مقامات دو کشور گفت:

حدود 70 الی 80 درصد کار را کشور افغانستان با نظارت ایران در طول یکسال به انجام رساند و اکنون خط ریلی خواف-هرات به حالت تحویل موقت رسید. ادامة این پروژه به دستگاه‌های مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت مواجه بود و طی گفت‌وگوهای انجام شد قرار بر این شد ادامة این مسیر را ایران عهده‌دار شود. این خط ریلی در راستای کریدور شمال به جنوب ایران قرار دارد و از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان تا مشهد را شامل می‌شود. راه آهن خواف-هرات باعث اتصال کشورهای حوزة‌ دریای خزر به یکدیگر می‌شود و از طریق این راه آهن این کشورها، از روسیه به اروپا متصل می‌شوند.

«سادات‌نژاد» افزود برای تامین مالی این خط، سازمان برنامه و بودجه با همکاری هیات دولت مناقصه برگزار کرد. در این مناقصه که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد پیمانکاران تمدید شد در نهایت شرکت «جهاد نصر» کرمان برنده شد.

به گزارش مجری راه آهن خواف-هرات، تحت نظارت مهندسان ایرانی خسارت‌‌های وارد شده به این خط ترمیم شد. تا کنون طی دو مرحله دو قطار از این خط اعزام شده است. مرحلة اول در اردیبهشت 1402 یک رام قطار 14 واگنه به سمت  ایستگاه «روزنک» حرکت کرد. این قطار محموله‌ای به وزن هزار و صد تن ریل داشت و در مرحلة دوم در مهر ماه 1402 سه رام قطار 12 واگنه، دو هزار تن تراورس بتنی را به «روزنک» رساندند. ایستگاه روزنک در هشتاد کیلومتری شهر هرات قرار دارد.

سادات‌نژاد با اشاره به دیدار اخیر مقامات ایران و افغانستان از انعقاد قرارداد 117 میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف-هرات خبر داد و گفت این خط در مدت شش ماه تکمیل می‌شود و پیمانکار این پروژه به تجهیز کارگاهی به ارزش دو میلیارد تومان در ایستگاه مرزی «شمتیغ» ایران اقدام کرده است.

 

راه‌آهن خواف-هرات شامل ایستگاه‌ مرزی «شمتیغ» در ایران و ایستگاه‌های «غوریان» و «روزنک» در افغانستان می‌شود. ایستگاه «غوریان» در 30 کیلومتری این مسیر قرار دارد و ایستگاه «روزنک» در 62 کیلومتری این مسیر ریلی واقع شده است.

به گزارش «سادات‌نژاد» این راه‌آهن در سال اول بهره‌برداری می‌تواند حدود 700 هزار تن بار را جابه‌جا کند و در سال بیستم با توجه به قرارگیری در مسیر کریدور شمال-جنوب شرق کشور این رقم به 8.8 میلیون تن بار افزایش خواهد یافت.

مجری راه‌آهن خواف-هرات، در رابطه با تکمیل این خط گفت که راه‌آهن خواف-هرات چهار بخش دارد و تاکنون سه بخش آن تکمیل شده است.

کشور ایران قصد دارد راه‌آهن خواف-هرات را تا مرز چین و آسیای مرکزی گسترش دهد. همچنین احتمال راه‌اندازی خط راه‌آهن چابهار – میلک به چین از طریق قندهار نیز مطرح شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *