سفر هیئت اقتصادی امارت اسلامی افغانستان (طالبان) به ایران

هیئت رئیسه

 یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی از امارت اسلامی افغانستان به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ وارد تهران شد. این هیئت به ریاست ملا عبدالغنی برادر (به اختصار ملا برادر)، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، و با حضور ۳۰ نفر از مقامات اقتصادی این گروه، به مدت سه روز در ایران اقامت داشت.

 ملاقات با مقامات بلندپایه

 در جریان این سفر، هیئت اقتصادی طالبان با مقامات بلندپایه ایرانی از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، علیرضا رزم حسینی، وزیر اقتصاد، و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، دیدار و گفتگو کرد. همچنین، این هیئت با تاجران و افغانستانی‌های مقیم ایران از جمله آقای شیر آقا حبیبی، مدیر عامل شرکت مدیریت صادرات راه ابریشم، دیدار کرد.

 اهداف و موضوعات قابل بحث

 در دیدارهای صورت گرفته بین طرفین ایرانی و افغانستانی در خصوص موضوعات اقتصادی، مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان و همچنین حفظ و توسعه مشترکات اقتصادی بین ایران و افغانستان برای رفع موانع و گسترش تجارت حتی تا مرز 10 میلیون دلار صحبت‌هایی صورت گرفته است. در کنار این موارد البته در خصوص بندر چابهار و استفاده افغانستان از این بندر کلیدی برای پیشبرد اهداف تجاری افغانستان نیز صحبت شده است.

 هیئت تجاری در کنار این مذاکرات از چندین استان و پروژه کلان نیز بازدید کردند و در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در افغانستان جلساتی صورت گرفته است.

 جلسه جناب شیر آقا حبیبی با ملا برادر و هیئت تجاری

 در جلسه‌ای که بین مدیریت عامل شرکت راه ابریشم و هیئت تجاری صورت گرفته بود در خصوص اینکه چرا توافقات اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان بیشتر بر روی کاغذ مانده و اجرایی نمی‌شود در کنار سایر مشکلات و مواردی که در زمینه تجارت بین ایران و افغانستان (به خصوص واردات محصولات افغانستانی به ایران) وجود دارد صحبت شده است.

 مشکلاتی از قبیل وعده 24 ساعته کردن فعالیت مرز ایران – افغانستان که اجرایی نشد؛ ولی حتی در تایم عادی نیز کارها پیش نمی‌رود و حتی راه‌آهن هرات – خواف که چندین بار پروژه آن افتتاح شد ولی در عمل فعالیت چشمگیری نداشته است در این صحبت‌ها بررسی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *