رشد 8 برابری ترانزیت کالا از مرز ماهیرود ایران و افغانستان

رشد 8 برابری ترانزیت کالا از مرز ماهیرود ایران و افغانستان

مرز ماهیرود، یکی از گذرگاه‌های رسمی بین ایران و افغانستان است که در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این مرز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط ارتباطی برای تجارت و ترانزیت کالا بین دو کشور محسوب می‌شود. ماهیرود به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به مسیرهای ترانزیتی مهم، نقش بسزایی در تسهیل مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در سه ماه نخست سال جاری، ترانزیت کالا از مرز ماهیرود (ابونصر فراهی) به افغانستان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. طبق اعلام محمد کوهگرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی، تعداد ۹ هزار و ۱۳۴ کامیون حامل ۲۳۶ هزار و ۲۳۵ تن کالا از این مرز به افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کالاهای ترانزیتی شامل کود شیمیایی، لوازم یدکی مستعمل، مواد خوراکی، سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، تیل دیزل، تایر سواری، تخم مرغ، صیفی‌جات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی می‌باشند؛  اما تمامی این کالاها متعلق به ایران نبوده و از کشورهایی همچون ترکیه، امارات متحده عربی و روسیه نیز وارد ایران شده و از طریق مرز ماهیرود به افغانستان ترانزیت می‌شوند.

این افزایش قابل‌توجه در ترانزیت کالا می‌تواند به دلایل متعددی از جمله بهبود زیرساخت‌های مرزی، تسهیل مقررات گمرکی، تقویت روابط تجاری بین دو کشور و افزایش امنیت مرزی مرتبط باشد. این روند نشان‌دهنده پتانسیل بالای مرز ماهیرود برای تبدیل شدن به یک گذرگاه اصلی ترانزیتی در منطقه است و می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *