باطل شدن ویزاهای قانونی رانندگان ایرانی در مرز افغانستان

باطل شدن ویزاهای قانونی رانندگان ایرانی در مرز افغانستان

در اقدامی ناگهانی، دولت طالبان ویزاهای رانندگان ایرانی که از تاریخ 6 خرداد 1403 به بعد توسط سرکنسولگری افغانستان در مشهد صادر شده‌اند را بی‌اعتبار اعلام کرد. این موضوع باعث سردرگمی و بلاتکلیفی رانندگان ایرانی در مرز ایران افغانستان شده و توقف کامیون‌های حامل بار را به دنبال داشته است.

اختلافات داخلی افغانستان، عامل اصلی مشکل

به گفته احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، دلیل این اقدام، اختلافات داخلی در دولت افغانستان است. گویا دولت طالبان مدعی است که جابر انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد، از تاریخ 6 خرداد دیگر صلاحیت صدور ویزا را ندارد و به ویزاهایی که پس از این تاریخ صادره شده باشند در مرز ایران افغانستان اجازه ورود به خاک افغانستان را نمی‌دهد و مُهر ابطال به آن‌ها زده می‌شود. این در حالی است که تمام ویزاها روال قانونی خود را طی کرده اند و حتی برای آن‌ها هزینه 600 تا 700 دلاری نیز پرداخت شده است.

ابطال ناگهانی ویزاها، ضرر و زیان قابل توجهی به رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی وارد کرده است. این موضوع نه تنها باعث اتلاف وقت و توقف در مرزها شده، بلکه هزینه‌های اضافی را نیز به رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل تحمیل کرده است.

انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در پی حل این مشکل، مکاتباتی را با نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد انجام داده است. با این حال، تاکنون هیچ اقدام دیپلماتیکی در این زمینه صورت نگرفته و رانندگان ایرانی همچنان در مرزها منتظر حل این معضل هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *