تاثیر حملات تروریستی چابهار بر اقتصاد ایران

تاثیر حملات تروریستی چابهار بر اقتصاد ایران

تعدادی از تروریست‌ها و اشرار مسلح گروهک تروریستی جیش الظلم که وابسته به رژیم صهیونیستی است، چهارشنبه شب مورخه‌ی ۱۵/۱/۱۴۰۳ در اقدامی خرابکارانه به اماکن عمومی و مقرهای نظامی و انتظامی در دو شهر چابهار و راسک در استان سیستان‌و‌بلوچستان حمله کردند و به طور همزمان کوشیدند پایگاه‌های سپاه را در راسک و چابهار به تصرف خود درآورد و این حملات با تیراندازی و انفجار برای اشغال پایگاه‌های نظامی همراه بود ولیکن با مقاومت و پاسداری مدافعان امنیتی، این طرح در همان ساعات نخستین ناکام ماند.

تاثیرات اقتصادی حملات

با وجود اینکه یکی از دلایل این حادثه به رژیم اسرائل برای مشغول کردن ایران و دور کردنش از تلافی حمله به سفارت ایران در سوریه نسبت داده شد؛ اما این حملات زیرساخت‌های اقتصادی کشور را نیز هدف گرفته است و با تحریک پاکستان و همکاری او بر سر منافع پاکستان در کریدورهای جهانی راه ابریشم  و تضعیف و تضیع کریدورهای دریایی و سواحل مکران(جنوب شرقی ایران) ایران در چابهار صورت گرفت.

در صورت توسعه یافتن بندر چابهار و انجام نقش ایران در حوزه ترانزیت،ایران به یکی از اصلی‌ترین بازیگران تجارت بین‌الملل در منطقه تبدیل خواهد شد و نقش بسیار مهمی در تامین امنیت آن نیز خواهد داشت و این حمله تروریستی به منظور خنثی‌سازی نقش ایران بر اثر ناامن سازی این منطقه انجام گرفته‌است.

گروهک تروریستی جیش الظلم هدف از اجراي اين حمله را تلاش براي ناكام گذاشتن قسمتی از برنامه‌هاي طرح موسوم به توسعه سواحل مكران بیان کرده‌است.

اقتصاد ایران که به واسطه مورد حمله واقع شدن سفارتمان در سوریه توسط اسرائیل ملتهب شده بود با حادثه تروریستی چابهار به اوج التهاب رسید. انجام عملیات تروریستی در چابهار جهت ایجاد اختلال در امنیت قطب ترانزیتی ایران می‌خواهد آسیب‌های جدی در زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، توسعه‌ی بندر و پیشنهاد آن به عنوان یک گذرگاه امن و… ایجاد نماید و این دلایل بر کریدورهای شمال-جنوب راه ابریشم اثرات بسیاری خواهند داشت.

با وضعیت کنونی و با عنایت به عدم امنیت مناطق مورد نظر و عدم توسعه و تکمیل پروژه‌های ترانزیتی مهم به‌خصوص در بندر چابهار، شاهد کاهش جدی نقش ایران در تجارت جهانی و منطقه‌ای خواهیم بود. جدای از این، طرح توسعه روابط ایران با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و سرمایه گذاران خارجی جهت امتداد کار خود دچار شک و یا انصراف خواهند شد.

این موضوع هنگامی تاثیر واقعی خودش را نمایان می‌سازد که ایران برای توسعه بندر چابهار و محیط سواحل مکران هزینه‌های سنگینی را عهده‌دار شده است و تمام این سرمایه گذاری‌ها با حمله تروریست‌های جیش الظلم هدف قرار می گیرند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *