پایان انتظار کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان : مرز اسلام قلعه

صفر شدن صف انتظار ناوگان‌های حمل و نقل ایرانی در مرز افغانستان

خبر رفع مشکل صف انتظار کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان، نویدبخش رونق دوباره تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد بود. این مشکل که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان به وجود آمده بود، باعث نارضایتی رانندگان و تجار و در نتیجه اختلال در مبادلات تجاری شده بود.

اما خوشبختانه با رایزنی‌های مقامات دو کشور، این مشکل به طور موقت حل شده و کامیون‌های ایرانی می‌توانند بدون وقفه به خاک افغانستان وارد شوند. این امر می‌تواند به افزایش حجم تبادلات تجاری بین دو کشور، رونق کسب و کارها و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید منجر شود.

مهدی شیردل، فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی بیان داشت: «طرح محدودیت ورود ناوگان حمل و نقل ایرانی که از جانب حاکمیت طالبان منجر به توقف بالغ بر هزار و پانصد دستگاه کامیون در گمرک اسلام قلعه گشته بود، برداشته شد و هم اکنون صف انتظار ناوگان ایرانی در افغانستان به صفر رسیده است.»

مهدی شیردل در روز سه شنبه مورخه‌ ۲۱/۱/۱۴۰۳ در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران تایباد اعلام کرد: «پس از نشست هیات اقتصادی مسئولان مرز دوغارون با گروه اقتصادی طالبان که مورخه ۱۶/۱/۱۴۰۳ در مرز اسلام قلعه افغانستان برگزار شد، یکی از موضوعات مطروحه توافق بر سر موضوع رفع محدودیت توقف ناوگان ایرانی بود.»

مهدی شیر دل اعلام کرد: «پس از توافق انجام شده و در زمان حاضر میانگین روزانه آمار ورود کامیون‌ها به پایانه مرزی دوغارون به ۸۳۴ دستگاه رسیده که در قیاس با روزهای قبل از توافق و هفت روز ابتدایی سال جاری جهش بیش از ۴۲ درصدی داشته است.»

مهدی شیردل همچنین افزود: «سال گذشته 93.921 دستگاه کامیون ترانزیت ایرانی و خارجی از سمت افغانستان از طریق مرز دوغارون وارد ایران شد که این رقم نسبت به سال قبل آن، افزایش ۲۷ درصدی داشته است.»

فرماندار تایباد: «در همین جهت پارسال ۹۸ هزار و ۴۹۴ دستگاه ناوگان حمل و نقل ایرانی و خارجی از طریق پایانه مرزی و دروازه زمینی دوغارون وارد افغانستان شدند که ۲۶ درصد افزایش را نشان می دهد. شیردل به افزایش سطح مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان اشاره و اظهارداشت: سال گذشته یک میلیون و دویست هزار تن کالا به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار از طریق مرز رسمی دوغارون به افغانستان صادر شد که به ترتیب ۲۸ و ۳۱ درصد به لحاظ وزنی و دلاری افزایش داشته است. سال قبل ترانزیت کالا به سمت افغانستان به لحاظ دلاری ۷۰ درصد افزایش داشته است، که ۸۸۰ هزار تن کالا از دوغارون به افغانستان ترانزیت شد که ۴۶ درصد افزایش داشته است.»

همچنین در سال ۱۴۰۲، ۱۵ هزار و ۲۵۰ تن کالا به ارزش مالی بیش از ۱۵ میلیون دلار از راه افغانستان وارد ایران شد.

با توجه به اینکه گمرک دوغارون یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور افغانستان است. این خبر خوبی است که نشان از بهبود وضعیت حمل و نقل ایرانی در افغانستان دارد و  امیدوار هستیم این بهبودات ادامه داشته باشد و صنعت حمل و نقل ایرانی بتواندرونق بیشتری پیدا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *