میزان درآمد کشورها از صادرات نفت خام در سال 2022

بازار جهانی نفت خام در سال 2022 شاهد نوسانات قابل توجهی بود و کشورهای مختلف برای تسلط بر صادرات رقابت می کردند. در این سال نسبت سال گذشته صادرات نفت خام افزایش یافته و کشورها توانستند درآمد خوبی کسب کنند. در ادامه مقاله به گزارش آمار برترین صادرکنندگان نفت خام در سال 2022 می پردازیم و درآمد ایران را نیز در این سال عنوان خواهیم کرد.

 

عملکرد ستاره ای اوپک و افزایش درآمد خالص از صادرات نفت:

در سال 2022، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شاهد افزایش قابل توجهی در درآمد خالص خود از صادرات نفت بود. بر اساس گزارش این آژانس، درآمد خالص اوپک نسبت به سال 2021 با رشد چشمگیر 43 درصدی، در مجموع به 888 میلیارد دلار رسید. این افزایش قابل توجه در درجه اول به افزایش قیمت نفت خام و تا حدی افزایش تولید مایعات نفتی نسبت داده شد. رشد قابل توجه درآمد خالص نشان دهنده انعطاف پذیری اوپک در انطباق با پویایی بازار است.

 

صادرات کنندگان برتر نفت خام در سال 2022:

پیشتاز بسته جهانی صادرات نفت خام در سال 2022، عربستان سعودی با ارزش صادرات خیره کننده 224 میلیارد دلار بود. فراوانی ذخایر نفتی پادشاهی و موقعیت استراتژیک آن در بازار موقعیت آن را به عنوان یک بازیگر برجسته مستحکم کرد. کانادا با صادرات مجموعاً 120 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت و روسیه با 119 میلیارد دلار پس از آن قرار دارد. این سه کشور توانایی های قوی خود را در تامین نیازهای جهانی انرژی به نمایش گذاشتند. ایالات متحده و امارات متحده عربی نیز به ترتیب 117 و 112 میلیارد دلار به چشم انداز صادرات جهانی کمک کردند. خلاصه این آمار در زیر به صورت لیستی بیان شده است.

۱- عربستان : ۲۲۴ میلیارد دلار

۲- کانادا: ۱۲۰ میلیارد دلار

۳-روسیه: ۱۱۹ میلیارد دلار

۴- آمریکا: ۱۱۷ میلیارد دلار

۵- امارات: ۱۱۲ میلیارد دلار

برترین صادرکننده های نفت خام در سال 2022

صادرات نفت خام ایران در سال 2022:

ایران، یکی از اعضای کلیدی اوپک، رشد قابل توجهی در صادرات نفت خام خود در سال 2022 نشان داد. ایران ارزش صادرات 54 میلیارد دلاری را در صادرات نفت خام به ثبت رساند که نشان دهنده افزایش قابل توجه 17 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل است. این دستاورد قابل توجه توانایی ایران برای افزایش حضور خود در بازار جهانی را علیرغم چالش های مختلف نشان می دهد. در سال 2021، درآمد نفتی ایران به 37 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی است که در یک بازه زمانی صرف یک ساله به دست آمده است. البته قسمتی از این رشد وابسته به افزایش قیمت نفت خام بوده است.

پیش بینی قیمت نفت خام در سال 2023:

سال 2023 هم هیجان و هم عدم اطمینان را برای بازار نفت خام به همراه دارد. پس از میانگین حدود ۷۹ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۲، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها افزایش ملایمی داشته باشد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که میانگین قیمت نفت خام در نیمه دوم سال 2023 به 84 دلار در هر بشکه خواهد رسید. به فعالان بازار توصیه می شود برای درک واضح تر روندهای اقتصادی را از نزدیک زیر نظر داشته باشند.

 

جمع بندی:

با پایین آمدن پرده ها در سال 2022، چشم انداز صادرات نفت خام جهانی شاهد عملکرد قابل توجه کشورهای مختلف بود. تسلط عربستان سعودی راه را برای ارقام صادرات چشمگیر این کشور هموار کرد، در حالی که اوپک مجموعاً افزایش درآمد خالص را تجربه کرد. با نگاهی به آینده، پیش‌بینی قیمت نفت خام در سال 2023 بینشی از روندهای بالقوه بازار ارائه می‌کند. رشد استثنایی ایران در صادرات بیشتر بر انعطاف پذیری و عزم این کشور در ایفای نقش مهم در بازار انرژی در حال تحول تاکید می کند. با تداوم ابهامات، ذینفعان نسبت به شاخص های اقتصادی در حال ظهور که آینده چشم انداز صادرات نفت را شکل می دهند، هوشیار باقی می مانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *