معادن و فلزات افغانستان

 

ظرفیت معادن و فلزات افغانستان شاید برای خیلی از افراد مخصصوصا ایرانیان ناشناخته باشد و نتوانند متوجه شوند افغانستان چه کشور غنی از معدان فلزات و حتی ذخایر طبیعی می باشد. اما این نکته بسیار قابل توجه است که افغانستان بسیار غنی از تر ایران در زمینه معادن و فلزات می باشد و حتی همیشه ایران برای داشتن اب افغانستان در استان های شرقی خود به این کشور نیازمند بوده است.

براساس بررسی‌های انجام شده بر روی  ذخایر افغانستان ، به خصوص ذخایر معدنی و فلزات ، این کشور دارای معادن قابل توجه از جمله مس، زغال سنگ، آهن، نیوبیم، کبالت، طلا، مولیبدن، نقره و آلومینیوم و همچنین منابع فلورسپات، اورانیوم، بریلیم، تالک و لیتیوم و بسیاری دیگر از منابع و معادن می باشد. و شاید این نکته حائز اهمیت باشد که در دهه های اخیر ( یا حتی صده اخیر ) دلیل این همه جنگ و نارامی و حضور نیروهای خارجی در این کشور همین منابع  باشد.

 

 

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بیشترین توجهات کشورهای خارجی به معادن لیتیوم افغانستان متمرکز است که در بخش‌ باتری‌های قابل شارژ مانند باتری‌های تلفن، کامپیوتر، باتری‌های موتور و وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. بر اساس برخی برآوردهای رسمی، ذخایر لیتیوم افغانستان قابل مقایسه با ذخایر بولیوی، یکی از بزرگترین تامین کنندگان جهان است.

 

 

ویدئویی که کاملا ظرفیت های معدن و فلزات افعانستان را با جزئیات توضیح میدهد


 

رقابت بین کشور های جهان بر سر معادن و ذخایر افغانستان

در گذشته اولین بار شوروی به ارزش این منابع و معدان در کشور افغانستان پی برد ولی نتوانست به خوبی از این فرصت استفاده نمیاد و بعد ها امریکا و انگلستان سعی در استخراج غیر قانونی از این منابع داشتند. در این زمینه الیته امریکا توانست به خوبی از این منابع به تاراج ببرد و  حتی یکی از بزرگترین پایگاه های ارتش امریکا نزدیک بزرگترین منبع طبیعی و روباز لیتیوم در جهان استقرار داد. هرچند در حال حاضر آمیریکا و ناتویی در افغانستان وجود ندارد تا این ذخایر را تصرف کنند اما بسیاری از کشور های جهان از جمه چین ، روسیه ، پاکستان و ترکیه تمام تلاش های دیپلماسی و اقتصادی خود را به کار گرفته اند تا بتوانند در این کشور با ایجاد سیاست های درست از منابع و معدن استفاده نماند و چین نیز در این زمینه پیشتاز است.

به عنوان مثال در شهریور ماه 1401 پکن توانست با قراردادی حق استفاده از بزرگترین ذخیره مس افغانستان یعنی “معدن مس عینک” را در اختیار بگیرد  که ذخایر آن 240 میلیون تن سنگ معدنی با عیار بالا تخمین زده می شود و به مبلغ 3 میلیارد دلار ارزش دارد (احتمالاً بزرگترین در اوراسیا).

در همین حال، علاوه بر چین، دیگر کشورها نیز بدنبال ارائه امتیازات سیاسی به طالبان در عوض کسب امتیاز بهره برداری از معدن حاجی گک در ولایت بامیان در مرکز این کشور با ذخیره ۲ میلیارد تن، معدن مس در ولایت لوگر در جنوب افغانستان و معادن زغال سنگ در مناطق مرکزی و شمالی افغانستان، معادن طلا در شمال، غرب و جنوب، لیتیوم و بریلیم در ولایت غزنی در جنوب افغانستان، اورانیوم در ولایت هلمند، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ولایت‌های شمال و غرب این کشور و پنج حوزه نفت و گاز در سراسر این کشور هستند که حدود ۳ هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

سیاست های ایران در بهره مندی از معادن افغانستان

با وجود فعالیت های کشور های جهان برای بدست اوردن سهمی از بازار معادن افغاسنتان متاسفانه همچنان با سوءمدیریت های که از سمت مسئولان ایرانی اتفاق میفتد هیچ پیشرفتی در زمینه مذاکرات و یا حتی تسهیل مسیر ورود به این بازار برای شرکت های ایرانی اتفاق نیفتاده است و مانند سالیان گذشته در حال درجا زدن و جا ماندن از کشور های جهان از جمله همسایگانمان می باشیم. این در حالی است که افغانستان نه تنها در همسایگی ما قرارداد بلکه ایران و افعانستان دارای پیشینه های فرهنگی بسیاری هستند و از قدیم الایام مانند برادر با یکدیگر بوده اند اما روز به روز این روابط تیره و تار تر میشود و این موضوع صادرات به افغانستان هم در سالیان  اخیر تحت تاثیر قرار داده است.

 


 

ذخایر نفتی و گازی افغانستان

توسعه میادین نفت و گاز در افغانستان با 1.9 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی با 165 میلیون متر مکعب نیز گزینه دیگر سرمایه گذاری خارجی است اما با توجه به اینکه بیشتر ذخایر نفت و گاز افغانستان در مناطق کوهستانی با دسترسی سخت واقع شده است بنابراین این امر می تواند هزینه های هنگفتی را برای تولیدکنندگان در پی داشته باشد.

 

سرمایه گذاری در افغانستان با راه ابریشم

در صورتی که شما متمایل هستید فرصت حضور در این بازار را امتحان کنید میتوانید با ما در تماس باشید شرکت مدیریت صادرات راه ابریشم در این زمینه شما را یاری میکنم و یا حتی میتوانید برای شرکت در نمایشگاه بین المللی معادن و فلزات 2022 افغانستان بر روی عکس زیر کلیک نمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *