راه اندازی بندر سالیانکا و آغاز کریدور شمال جنوب

با اعلام مقامات و خبرگزاری های رسمی ، بالاخره اولین گام ها در جهت راه اندازی کریدور شمال جنوب که که سنت پترزبورگ روسیه را به بندر ناواشیوا هند متصل میکند  صوت گرفته است. این خبر توسط جناب آقای جمالی ، رییس بندر ایرانی- سالیانکا ( بندری که تقریبا 54 درصد آن در توافقات جدید توسط ایران در روسیه برای تسهیل امور تجاری خریداری شده است ) تایید شده است و اولین محموله ها با تلاش های فراوان برای انتقال صورت گرفته است. بدین وسیله این طرح کانتینرها از روسیه به هند و یا آسیای دور فقط با یک بارنامه سراسری حمل شود که این موضوع دقیقا هدف اصلی راهگذر شمال – جنوب خواهد بود.

بندر ایرانی سالیانکا در بین ۱۵ بندر واقع در منطقه اقتصادی آستراخان روسیه طی چند سال اخیر بیشترین فعالیت و تردد حمل بار را به خود اختصاص داده است بطوری که از آن به عنوان قطب راهبردی تجارت دریایی بین ایران و روسیه نام برده می شود.

رئیس بندر ایرانی – روسی سالیانکا ادر مصاحبه خود اعلام کرد: “محموله ذکر شده شامل دو کانتینر ۴۰ فوتی محموله لمینیت چوب با  وزن ۴۱ تن، بصورت آزمایشی از مبدا سنپترزبورگ واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می شود.”

داریوش جمالی خاطر نشان کرد، عملیات ترانزیتی ذکر شده توسط دفتر منطقه ای نمایندگی کشتیرانی  جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه شرکت حمل و نقل بین المللی ( ITS ) با همکاری شرکتهای لجستیکی زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هند، در حال انجام است.

وی گفت: کانتینرهای یاد شده تحت یک بارنامه سراسری وارد منطقه آزاد انزلی می شوند و سپس توسط حمل زمینی بوسیله کامیون به بندر عباس انتقال می یابند و از آنجا توسط کشتی های کانتینر بر به  بندر ناواشیوا هند که مقصد نهایی می باشد انتقال پیدا می کنند. پیش بینی زمانی که برای ترانزیت این محموله در نظر گرفته شده، کمتر از ۲۵ روز است.

 

طبق تصویر بالا این کریدور از سنت پترزبورگ شروع میشود و بعد با طی کردم مسیر زمینی به بندر سالیانکا میرسد . از آنجا با گذر از دریای خزر به بندر آستاراخان -که در منطقه آزاد انزلی قرار دارد- میرسد. سپس با گذشت از آنجا دوباره از طریق حمل و نقل زمینی به بندر عباس میرسد و در آنجا از طریف خطوط کشتیرانی به بندر ناواشیوا هند ارسال میشود. این مسیر حمل و نقل بین الملل یکی از محور های استراتژی منطقه محسوب میشود که میتواند نقش بسزایی در پیشرفت صادرات و واردات ایران داشته باشد.

 

یکی از مزایایی که این کریدور برای ایران دارد این است که تاجران و بازرگانان در ایران برای ارسال محموله های تجاری خود به روسیه همیشه دچار مشکل بودند چرا که برای حمل و ن قل زمینی به دلیل گذشت از کشور جمهوری آذربایجان همیشه با مشکل تردد مواجه میشدند و بار ها بازرگانان سر این قضیه دچار زیان های زیادی شدند. اما با راه اندازی این کریدور صادرات به روسیه  و شمال تسهیل شده و میتوانند شرکت ها با خیال اسوده تری صادرات و واردات خود را با روسیه رونق بخشند.

علاوه‌بر ایران، این کریدور حمل‌ونقل برای روسیه نیز به صرفه است زیرا این کشور برای انتقال کالاهای خود به اقیانوس هند و خلیج‌فارس باید از چند مسیر دریایی و ریلی استفاده می‌کرد که با افتتاح این پروژه می‌تواند در هزینه‌های این کشور هم صرفه‌جویی شود.

شرایط موجود بین‌المللی فرصت مناسبی را برای ایران فراهم آورده تا با تقویت زیرساختهای ریلی و ترانزیتی خود بتواند نقش مهمی در اجرای گسترده‌تر کریدور شمال- جنوب ایفا کرده و به قطب اقتصادی در منطقه تبدیل شود. با توجه به کاهش هزینه‌ها و زمان در ترانزیت کالا از این مسیر، ایران به اصلی‌ترین حلقه تجارت آسیا و اروپا تبدیل خواهد شد که اقدامات آمریکا برای کنار زدن ایران از پروژه‌های اقتصادی منطقه را ناکام می‌گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *