حمل خرده بار یا گروپاژ (Groupage) زمانی انجام می شود که قصد حمل و نقل یک محموله با وزن و حجم کم را داریم. از آنجا که حجم و وزن این محموله کم است، حمل و نقل آن با یک کامیون با ظرفیت کامل و دربست اقتصادی و مقرون به صرفه نمی باشد. اما اگر این محموله به صورت مشترک با سایر کالاها و در یک کانتینر حمل شود، هزینه های حمل و نقل خرده بارها نیز بین صاحبان کالا تقسیم می شود.

روش حمل خرده بار یا گروپاژ در هر دو مورد واردات و صادرات کالا مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد زیادی در حمل و نقل بین المللی کالا دارد. کار انتقال زمانی آغاز می شود که وسیله نقلیه با خرده بارها پر شود. گاهی اوقات در حمل خرده بار وسیله نقلیه در چند مرتبه بارگیری و در چند مرتبه هم تخلیه می شود و همین امر موجب طولانی شدن زمان تحویل کالا در این نوع حمل و نقل می گردد. بارهای مختلف را می توان با روش حمل خرده بار یا گروپاژ انتقال داد.

گروپاژ چیست - حمل خرده بار - groupage راه ابریشم

گروپاژ- حمل خرده بار

 

مزایا و معایب حمل خرده بار چیست؟

زمانی که فضای یک کانتینر برای یک محموله ی کوچک و با وزن کم، زیاد است، به منظور صرفه جویی در هزینه، کالاها به صورت حمل خرده بار منتقل می شوند. و به عبارتی صاحب کالا دیگر صاحب کل فضای وسیله نقلیه نمی باشد و تنها بخشی از آن به حمل کالای او اختصاص داده می شود. همانطور که اشاره شد از جمله مزایای مهم و اصلی حمل خرده بار کاهش هزینه های حمل و نقل کالا است. اما از جمله معایب آن می توان به طولانی شدن زمان حمل و نقل اشاره کرد، که گاهی اوقات منجر به از بین رفتن بازار فروش کالاها می شود.

یکی از مزایای دیگر حمل خرده بار این است که خرده بارها را می توان با انواع وسایل نقلیه مثل کامیون، وانت بار، موتور و هواپیما جابجا کرد. علاوه بر این، تحویل کالا به عنوان بخشی از محموله های گروپاژ بسیار راحت است.

از جمله معایبی که قبلا به آن اشاره شد این است که زمان حمل کالاها در این روش زیاد می شود که اغلب به دلیل اخذ مجوز استاندارد برای برخی خرده بار ها است.

 

انواع کانتینر های گروپاژ

 

  1. کانتینرهای FCL

    کانتینرهای FCL در واقع به کانتینرهایی می‌گویند که کالای درون آن به یک پروانه گمرکی مربوط می‌شود. این کانتینرها را به اصطلاح کانتینرهای اختصاصی نیز می‌گویند.این کانتینر ها برای حمل FCL مورد استفاده قرار میگیرد.

  2. کانتینرهای LCL

    کانتینرهای LCL درست نقطه مقابل کانتینرهای FCL است که کالاهای موجود در آن به چندین پروانه گمرکی تعلق دارد. در این نوع از کانتینرها، کالاهای افراد گوناگون در کنار یکدیگر قرار دارند. کانتینرهای LCL از نظر متر مکعل نیز به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مثال کانتینرهای LCL 20 فوتی نزدیک به ۳۵ متر مکعب می‌باشند و همین میزان کالا را در خود قرار می‌‎دهند. نام دیگر این نوع کانتینر، HQ است. کانتینرهای FCL حجم بیشتری در مقایسه با کانتینرهای LCL دارند و نزدیک به ۷۰ متر مکعب بار جای می‌گیرند.

    موسسات حمل و نقل گوناگون و یا شرکت‌هایی که از خدمات فورواردی برخوردار هستند، بار مربوطه را از شخص مشتری می‌گیرند و هزینه را برای او محاسبه و ارسال می‌کنند. در نهایت هم کلیه بارها به صورت یک جا جمع شده و ارسال می‌شوند.برای آشنایی با این نوع حمل بار به صفحه حمل بار LCL مراجعه کنید.

بسته بندی خرده بارها

از جمله عوامل اصلی که از آسیب به کالاها حین جابجایی جلوگیری می کند، بسته بندی درست و اصولی کالاها می باشد. انواع مختلفی از روش های بسته بندی کالا در حمل خرده بار وجود دارد که شامل: بسته بندی کوچک، جعبه های مقوایی، پالت های پلاستیکی و پالت های چوبی می باشد.

 

 

 

انواع بسته بندی در گروپاژ

 

  1. بسته بندی های کوچک :

یکی از بهترین گزینه های مقرون به صرفه و ارزان که در گروپاژ وجود دارد همین مورد می باشد. در واقع شما زمانی که از این روش استفاده کنید برای هزینه های خود تا حد زیادی صرفه جویی کرده اید. یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که شما در مورد این روش بسته بندی باید بدانید این است که آن را دوباره نمی توانید استفاده کنید. همچنین بهتر است بدانید که این بسته بندی به محیط زیست تا حد بسیار زیادی آسیب وارد می سازد. این نوع از بسته بندی از آنجایی که زیاد امنیت ندارد در کشور ما هم زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

  1. بسته بندی جعبه مقوایی :

این روش بسته بندی تا حد زیادی نمی تواند روش خوبی برای حمل گروپاژ باشد. در واقع شما باید بدانید این روش آسیب بسیار زیادی به محیط زیست وارد می کند و مقاومت آن هم زیاد بالا نمی باشد. این روش بسته بندی در برابر رطوبت و وزن بالای بار به خوبی نمی تواند از خود مقاومت نشان دهد و به همین دلیل باید بدانید روش مناسبی به شمار نمی رود. استفاده از این روش بسته بندی زیاد درست نیست و بهتر است از آن استفاده نکنید.

  1. بسته بندی پالت های پلاستیکی : 

یکی از مناسب ترین گزینه هایی که برای بسته بندی کالاها جهت حمل با گروپاژ به شما پیشنهاد می شود این گزینه است. این گزینه از آنجایی بسیار مناسب است که مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. در واقع شما باید بدانید که نسبت به جعبه های مقوایی این روش بسته بندی بهتر است. امکان دارد که این روش بسته بندی هم در بار دچار آسیب و خرابی شود، همچنین باید بدانید آنها به سادگی حرکت می کنند و همین مسئله آسیب دیدگی آنها را تا حد زیادی افزایش می دهد. بنابراین این روش هم مزیت ها و معایب خودش را دارد. اکنون شاید این سوال برای شما به وجود آید که پس بهترین روش بسته بندی چه می باشد و باید از چه روشی استفاده نمود. در ادامه بهترین روش بسته بندی در این سیستم حمل و نقل را به شما معرفی می کنیم.

نحوه برآورد هزینه ها در حمل خرده بار (گروپاژ)

از جمله فاکتورهایی که در تعیین هزینه در این نوع حمل و نقل موثر می باشند، عبارتند از: ارتفاع، وزن، اندازه و ابعاد خرده بارها. افراد کارشناس و مجرب با در نظر گرفتن این فاکتورها، هزینه های حمل خرده بار را به طور دقیق برآورد می کنند.

نکات مهم در حمل گروپاژ چیست؟

یکی از نکاتی که در مورد حمل خرده بار در حمل و نقل بین المللی وجود دارد این است که برای تمامی کالاهایی که در کنار هم قرار دارند و به صورت مشترک حمل می شوند، تنها یک بارنامه صادر و در اختیار حمل کننده قرار می گیرد.

زمان تحویل بار بسته به زمان لازم برای تکمیل و بارگیری هر محموله و همچنین مسیر حمل و نقل و عوامل دیگر متفاوت است و ممکن است به طول بینجامد. نکته ی مهمی که بایستی در مورد حمل خرده بار در نظر داشت، زیادشدن فرایند تحویل کالا به علت توقفات و بارگیری های بین راه است که ممکن است روی تجارت شما تاثیر بگذارد. اما همانطور که گفته شده روشی مقرون به صرفه برای حمل بار می باشد.

عنصر اصلی در زنجیره حمل و نقل گروپاژ، تلفیق محموله های کوچک از کالاهای مختلف در انبار است. بنابراین انبارهای تلفیقی به عنوان مراکز مهم و اصلی برای حمل و نقل منظم و درست محموله های خرده بار نقش اصلی را در این نوع حمل و نقل کالا ایفا می کنند.

معرفی گروپاژ راه ابریشم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *