افغانستان به عنوان یکی از همسایگان ایران و همچنین با داشتن پیشینه فرهنگی نزیدک نسبت به ایران همیشه به عنوان یکی از کشور های هدف برای صادرات کالای ایران به شمار می رفته است. اما طی سالیان اخیر و با توجه به  ورود طالبان و تشکیل امارت اسلامی در این کشور تغییر و تحولات بسیاری در این کشور اتفاق افتاده است. این اتفاقات از لحاظ همه ابعاد  سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و … برای ایران مهم بوده است. همان طور که گفته شد یکی از این ابعاد که برای بسیاری از افراد مهم بوده است مسئله اقتصادی و تجارت با این کشور بوده است. ما در این مقاله از شرکت مدیریت صادرات راه ابریشم به بررسی وضعیت صنعت افعانستان پس از ورود طالبان می پردازیم.

در ابتدا شما میتوانید ویدئوی اختصاصی راه ابریشم در ارتباط با انقلاب صنعتی در افعانستان را مشاهده فرمایید.

 

 

 

با وجود مخافت ها و نارضایتی هایی که از طالبان در زمینه حکومت کشور افغنستان وجود دارد شاید در حال حاضر از لحاظ صنعت و اقتصاد ان قدر ها هم درست نباشد. با وجود اینکه در ابتدای حکوت طالبان زندگی مردم افغانستان به شدت از لحاظ امرار معاش سخت شده بود ولی در حال حاضر با افتتاح روزانه چندین واحد تولیدی در این کشور و اشتغال زایی در این کشور از این لحاظ دارد رنگ و عاب تازه ای به خود میگیرد.

تا قبل از ورود طالبان به دلیل وجود فساد شدیدی که در سیستم افغانستان وجود داشت صنعت این کشور قابلیت رشد نداشت و این کشور تبدیل به یک بازار مصرف کننده شده بود و   خیلی از کشور ها به دنبال صادرات به افغانستان بودند.

در حال حاضر حکومت طالبان با سیاست حمایت از تولید ملی شان صادراتشان را در طی سال اخیر چندین برابر کرده اند و دست شرکت ها و دولت های خارجی را از این کشور به عنوان یکی از کشورهای غنی از معادن کوتاه کرده اند. آن ها  با افزایش تعرفه های واردات گمرک افغانستان ورود به این بازار را برای کشور های دیگر راحت نکرده اند. این رفتار را نیز خود سازمان صمت ایران با اعمال کاهش 40 درصدی اصدرات  به افغانستان اعلام کرده است و طبق گفته مسئولین این کاهش صادرات را فقط میتوان 20 درصد به کاهش توان خرید مردم افغانستان دانست و مل بقی را میتوان به سیاست های طالبان و عدم اجرای درست سیاست های منطقه ای توسط مسئولین ایرانی نسبت داد.

با همه این احوال همان طور که رد ویدئو بالا مشاهده کردید افغانستان دیگر مانند گدشته عمل نخواهد کرد و روز به روز دارد روی واحد های تولیدی خود کار میکند اما این نباید مانعی برای تجارت با این کشور محسوب شود زیرا هنوز همین کارخانه ها برای رشد نیاز به مهارت های طراحی و راه اندازی خط تولید دارند و همچنین نیاز به مواد اولیه. پس ما میتوانیم با سرمایه گزاری بر روی این بخش صادرات خود را به افعانستان همچنان حفظ نماییم به شرطی که سیاست های درستی به کار گیریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *