خبر آمادگی 5 میلیارد دلاری ایران برای واردات از افغانستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در گفت و گوی خود با خبرگزاری آوا در کابل در دی ماه 1400 از تازه ترین اخبار درباره تعاملات تجاری با افغانستان این گونه خبر میدهد :

” اگر شرایط در افغانستان آماده شود و دولت این کشور اراده داشته باشد، ایران به تنهایی می تواند پنج میلیارد دلار، از جمله دو میلیارد دلار کالای معدنی از افغانستان واردات داشته باشد و آن ها همه طرح ها را به دولت افغانستان ارائه کرده اند.”

اخبار ایران و افغانستان- شرکت مدیریت صادرات راه ابریشمبهادر امینیان سفیر ایران در افغانستان خبر های تازه ای در مورد امید به افزایش تجارت با افغاسنان بازگو میکند. ایشان امید دارند با افتتاح خط راه اهن خواف-هرات روابط تجاری ایران و افغانستان وارد مرحله تازه ای شود و پایه ریزی های ممکن را برای رونق گرفتن صادرات و واردات بین دو کشور داشته باشد.همچنین ایشان متذکر شدن تلاش هایی در حال اتفاق است تا با گسترش این طرح و وصل شدن این خط راه آهن به مزار شریف و ازبکستان بتوانند این زیرساخت ها را آماده کنند تا نهایت سهولت برای استفاده تاجران مهیا شود.

“در پیشنهاد داده شده به دولت افغانستان علاوه بر راه آهن خواف- هرات ادامه هرات به مزار شریف است که اگر این اتفاق بیافتد یک تحول بزرگ در افغانستان اتفاق می افتد؛ زیرا افغانستان وضعیت وصل کردن کشورها را دارد؛ چون در منطقه ای قرار دارد که آسیای مرکزی را به ایران و هند وصل می کند؛ اما روی این مزیت باید سرمایه گذاری شود و زیرساخت ایجاد شود و ما حاضر هستیم سرمایه گذاری کنیم. هند نیز حاضر است کار کند؛ بنابراین اگر در دولت افغانستان اراده وجود دارد هرچند مشکلات و موانع دارد که ما تا هنوز نتوانستیم اجرایی کنیم، اگر این مشکلات برطرف شود اتفاقات خیلی خوبی در اقتصاد افغانستان خواهد افتاد”.

 

ایشان همچنین درباره چشم انداز همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان این گونه نظر خود را بیان کردند:

” ما بارها اعلام کردیم که می خواهیم روابط ما با افغانستان از مرحله بازرگانی عبور کند و فقط واردات و صادرات جنس و کالا نباشد؛ بلکه بتوانیم همکاری اقتصادی بیشتری داشته باشیم، تولید مشترک داشته باشیم، کشاورزی افغانستان باید متحول شود و به یک کشور تولیدکننده تبدیل شود. افغانستان از تمام ظرفیت های لازم برخوردار است و ما معتقدیم که هرچه در افغانستان صلح و ثبات و پیشرفت باشد به نفع ما است و ما حاضر هستیم تکنولوژی را بیاوریم، نمایشگاه گذاشتیم و بعضی از شرکت های تکنولوژی دانش بنیان ما آمده اند اینجا و حاضر هستیم در توسعه اقتصاد افغانستان کمک کنیم”.

سفیر محترم ایران در افغانستان همچنین در رابطه با مشکلات زیرساختی افغانستان از جمله صنعت برق خاطرنشان کردند:

“افغانستان در قسمت برق باید زیرساخت‌هایش را تغییر دهد و ما حاضر هستیم در این بخش نیز کمک کنیم. ما پیشنهادهای زیادی دادیم. فعلاً یکی از مشکلات افغانستان صنعت برق است و این برق در داخل افغانستان قابل حل است و نباید برق از خارج بیاورد و ما حاضر هستیم در این بخش تکنولوژی بیاوریم، نیروگاه بزنیم، هم ظرفیت خوبی برای نیروگاه های بادی است و هم برای فسیلی و خورشیدی. به این دلیل ما یک برنامه جامع به دولت افغانستان پیشنهاد دادیم و منتظر پاسخ هستیم”

 

در ادامه سفیر کشورمان درپاسخ به سوالی  درباره این که  افغانستان همواره نسبت به عدم توازن در روابط بازرگانی بین دو کشور انتقاد دارد، کمتر از ۵۰ میلیون دلار صادرات افغانستان در مقابل نزدیک به ۳ میلیارد دلار صادرات ایران. چگونه می شود این آمار را متوازن تر کرد؟”، گفت: ما بارها به دولت افغانستان و بخش خصوصی گفتیم که افغانستان چند تا مزیت دارد و ما حاضر هستیم که هرچه افغانستان دارد را وارد کنیم، حاضر هستیم روی تمام بخش معادن افغانستان سرمایه گذاری کنیم، محصولش را ببریم؛ چون ما نیاز داریم و اگر شرایط را فراهم کند ما حاضر هستیم همین امروز دو میلیارد دلار کالای معدنی از افغانستان ببریم. ایران همه ساله هشت ملیارد دلار واردات بخش‌های کشاورزی، دامی و چیزهای دیگر را از بیرون دارد و حاضر هستیم همه را از افغانستان ببریم؛ اما شرایط باید در این کشور فراهم شود و این موضوع را با وزیر کشاورزی ایران صحبت کردم”.

 

وی از سفر زودهنگام وزیر کشاورزی ایران به کابل خبر داد و گفت: “قرار بود وزیر کشاورزی ایران در همین هفته به افغانستان سفر کرده و با آقای احدی؛ وزیر زراعت افغانستان نیز صحبت شده، بخش زیادی که در کشاورزی افغانستان است باید کار گرفته شود. ما از برزیل وارد می کنیم؛ چرا از راه دور؟ اگر شرایط را فراهم کند ما می توانیم پنج میلیارد از افغانستان وارد کنیم؛ اما نیاز به توجه به زیرساخت دارد و ما همه این طرح ها را به دولت افغانستان ارائه کردیم”.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری آوا، جمهوری اسلامی ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان به حساب می آید و افغانستان بیشترین میزان واردات خود را از این کشور دارد، اما در مقابل، صادرات ناچیزی از افغانستان به ایران صورت می گیرد که زمینه ها زیادی برای توسعه آن وجود دارد.

 

بر اساس آخرین آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۹ تاکنون، میزان صادرات این کشور به افغانستان به بیش از یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار رسیده، در حالی که از افغانستان یک میلیون و ۸۷۷ هزار دلار بوده است. حجم صادرات افغانستان به ایران در این سال، ۷۰ درصد و از ایران به افغانستان، یک درصد کاهش را نشان می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *